Tisztelt GYSEV-es Kolléganők és Kollégák!
Az 1988/1990-es évek politikai, társadalmi és gazdasági változásai a GYSEV-et sem hagyták változatlanul.
A gazdasági-politikai környezet változását követően jelentősen megváltozott a GYSEV vezetése is. Ezzel egyidőben teljesen új alapon működő munkavállalói érdekképviseletre volt szükség.
A vasúton a régi rendszerben csak egy szakszervezet működött. Az állampárt azonban erre a szakszervezetre más szerepet osztott, nem a munkavállalók érdekképviseletét, hiszen erre a "munkáshatalom" idején szerintük nem volt szükség.
A GYSEV-en dolgozók a 80-as évek második felében egyre inkább hangot adtak azon igényüknek, hogy a független, önálló szervezetet kellene alakítani, tekintettel arra, hogy a VSZ csak a MÁV ügyeivel foglalkozik, a GYSEV-es tagokra jobbára csak a tagdíjfizetés során tart igényt.
Időközben a MÁV-nál is nőtt az elégedetlenség a szakszervezettel szemben és új szakszervezetek alakultak. Ekkor alapították a VDSZSZ –t is. A magyar vonali vonatkísérők hozták a hírt a MÁV-os eseményekről, hangot adtak azon igényüknek, hogy csatlakozzanak a VDSZSZ-hez, mert az végez igazán következetes, harcos érdekvédelmi munkát.
1991 januárjában 25 taggal megalakult a VDSZSZ GYSEV Szervezete. Az alapítók között vonatkísérők, kocsirendezők, forgalmi szolgálattevők voltak.
Megkezdődött az akkori vezetés számára szokatlan, új, ténylegesen a munkavállalói érdekeket védő tevékenység vállalatunknál. A szervezet vezetői, de tagjai is folyamatos fenyegetésnek voltak kitéve a cég vezetésének egyes tagjai részéről. Ennek ellenére, vagy talán pontosan ezért, a VDSZSZ GYSEV szervezete 1991 őszére meghaladta a 250 főt. Ugyanekkor a munkavállalói önállósodási igény miatt a VSZ GYSEV Alapszervezete kivált a VSZ-ből és megalakította a GYSEV Dolgozók Szakszervezetét. Az idő múlásával változás állt be a GYDSZ vezetésében (egyesek, analóg a VSZ-hez, átültek a másik oldalra). A VDSZSZ és GYDSZ a cégünknél zajló érdekegyeztetés során felismerve a közös érdekeket, együttműködési megállapodást kötött, majd az együttműködés a két szervezet között egyre szorosabbá vált.
1993 a nagy szervezési változások éve volt. Az új Munka Törvénykönyve lehetővé tette az Üzemi Tanácsok megalakítását így választásokat kellett tartani.
A hatékony érdekvédelem és az ÜT választások sikeres lebonyolítása céljából hosszas előkészítő munka után (a két szervezet tagsága szavazott) és 1993 februárjában a GYDSZ és a VDSZSZ GYSEV Szervezete egy néven - GYSEV Dolgozók Szabad Szakszervezete egyesült. Megszervezte és megnyerte az első ÜT választásokat és a következőket is. 1993-ban a vezetéssel folytatott viták során létrehozta a GYSEV első igazi Kollektív Szerződését, amely az eltelt időkben ugyan sokat változott, de azóta is érvényben van. Folyamatosan dolgozunk a munkatársak jóléti, szociális és bérviszonyainak javításán. A GYDSZSZ megalakulása óta önálló jogi személyiséggel rendelkezik. Az 1993 őszén megtartott kongresszuson a VDSZSZ szövetséggé alakult. Alapítói a VDSZSZ MÁV Rt. és a GYDSZSZ. Az évek során a szövetséghez több szakszervezet is csatlakozott. A Szövetség feladata a vasúti ágazattal kapcsolatos kormányszintű érdekérvényesítés és a nemzetközi munka. A GYDSZSZ a VDSZSZ Szövetségen keresztül tagja a LIGA Szakszervezeteknek és az ETF-nek, amely a szállításban dolgozók európai szakszervezeti szövetsége.
Az elmúlt csaknem negyed évszázad alatt sok minden változott, de egy valami változatlan maradt, a történetet kezdetektől fogva a tagság írja.
A GYDSZSZ a hagyományos érdekvédelmi feladatokon felül: Kollektív Szerződés, Jogsegély, Munkajogi Képviselet stb. egyéb szolgáltatásokat is nyújt tagjai részére. Külön büszkeségünk, hogy a magyar Szakszervezeti mozgalomban talán egyedülálló módon üdülőt vásároltunk, míg mások eladták, eladják ingatlanaikat.
A GYDSZSZ szolgáltatásai tagjai számára:
A GYDSZSZ az AEGON Magyarország Általános Biztosító ZRt.-nél kötött biztosítást a tagokra.
A felelősségbiztosítás a GYDSZSZ tagjai által a munkáltatónak okozott olyan károkra vonatkozik, amelyért a Munka Törvénykönyve alapján kártérítési felelősséggel tartozik.
A kártérítés felső határa a szerződésben szereplő összeg, de nem magasabb, mint a károkozó háromhavi bruttó bérösszege. A fedezet azon károkra vonatkozik, amelyeket a GYDSZSZ tagok munkaidejük alatt, munkavégzésükkel kapcsolatosan okoztak. A fedezet nem vonatkozik a szándékos, illetve súlyos gondatlansággal elkövetett károkra.
Területi hatály: Magyarország, Ausztria
Tisztelt Kolléganők és Kollégák!
Várunk benneteket a GYDSZSZ soraiban.